I de fleste virksomheter utgjør innkjøp 70% eller mer av kostnadene. Derfor er det helt avgjørende for virksomhetens konkurransekraft at man klarer å realisere ytterligere verdi gjennom smartere innkjøp.
Spendanalysen er selve hjørnesteinen i en velfungerende og strategisk innkjøpsfunksjon. En god spendanalyse gir et strukturert og godt innblikk i eget innkjøpsmønster gjennom å se hvordan historiske innkjøp fordeler seg på leverandører, kategorier og selskaper/avdelinger. Dette skaper et utmerket utgangspunkt for å identifisere og prioritere forbedringsinitiativ på et systematisk og faktabasert grunnlag – samt måle og dokumentere effekten og verdien over tid.

Uten de riktige verktøyene vil det være en krevende og ofte unøyaktig oppgave å kategorisere spend for millioner – kanskje milliarder – av kroner fordelt på flere tusen leverandører.
Med et godt spendanalyseverktøy kan du bruke mindre tid på å håndtere dataen og mer tid på selve analysen. Dette gjør at du enklere kan identifisere og realisere gevinster i innkjøp, både på kort og lang sikt.
Les mer om fordelene ved en god spendanalyse i vår guide til verdiskapende spendanalyser.
Vi i Stretch har kompetansen og verktøyene som hjelper deg å automatisere og visualisere spendanalysen slik at du kan bruke tiden på å skape verdier. Slik gir vi deg Stretch effekten, økt konkurransekraft!
Ta kontakt med Morten.Tonning@stretch.no for en uforpliktende prat!