Endringsledelse
Endringsledelse er en strukturert tilnærming til å engasjere folk som er berørt av utvikling og endring (både ledere og brukere). Målet er å sikre adopsjon, ferdigheter og faktisk bruk. Gjennom å lede en strukturert og tilpasset prosess (fra nåsituasjon, i en overgangsfase og til en fremtidig, ønsket situasjon) legges det til rette for at organisasjonen får forventet utbytte, innenfor rammene av tid og budsjett.
Forskning fra Prosci© viser at god endringsledelse gir 7 ganger større sannsynlighet for suksess.
Forbedrede tilnærming for endring og en risikotilpasset strategi for endringsledelse
- Definere suksess – Hva skal vi oppnå?
- Definere påvirkning – Hvem må gjøre jobben sin annerledes og hvordan?
- Definere tilnærming – Hva skal til for å oppnå suksess?
Utvikle planer og lede endring
- Planlegge og utføre – Hva skal vi gjøre for å forberede, utstyre og støtte folk?
- Følge opp prestasjon – Hvordan gjør vi det?
- Tilpasse tiltak – Hvilke tilpasninger trenger vi å gjøre?
Opprettholde utbytte
- Evaluere prestasjoner – Nå, hvor er vi? Er vi ferdige snart?
- Opprettholde endring – Hva trengs for å sikre at endringer sitter?
- Overføre eierskap – Hvem vil overta eierskap og opprettholde utbytte?
VI KAN BIDRA MED:
- Gjennomføre en «helsesjekk» om initiativet er rigget for suksess
- Kartlegge relevante interessenter og brukere
- Sponsorkartlegging og oppfølging
- Kartlegge hvordan endringen treffer de mest berørte gruppene
- Tilpasse og skalere tilnærmingen basert på risiko (evaluere organisasjonens modenhet og type endring)
- Forebygge motstand (forskning viser at 50% av motstand kan forebygges)
- Utarbeide gevinstplan og suksess kriterier
- Utarbeide endringsledelsesplaner
- Oppfølging av prestasjon av organisasjonen og individer gjennom ADKAR-stadier (er vi i rute til go-live?)
- Coaching av ledere inkludert håndtering av motstand
- Koordinere arbeid i samarbeid med andre relevante ressurser
- Bygge kunnskap om endringsledelse internt
- Utvikle tiltak for opprettholdelse av endringen
Kommunikasjon
UTARBEIDELSE AV PLAN OG AKTIVITETER SOM:
- Kartlegge GAP og sette opp målrettede tiltak får å lede folk gjennom endringens faser (ADKAR)
- Spisse kommunikasjonsbudskap
- Kartlegge og opprette kommunikasjonskanaler
- Utarbeidelse av kommunikasjonsmaterielle
- Kommunikasjon tilpasset målgrupper
- Planlegging og gjennomføring av tiltak som allmøter, intranettsaker med mer.
- Utarbeide videoer og bilder for internkommunikasjon
- Følge opp planer og ulike kommunikasjonsaktiviteter
- Motivere og skape engasjement
Opplæring
UTARBEIDELSE AV PLAN OG AKTIVITETER SOM:
- Kartlegge behov for opplæring gjennom å analysere dagens situasjon mot fremtidig ønsket situasjon
- Opprette og onboarde superbrukere som vil lære opp og støtte andre kollegaer
- Planlegge og utarbeide workshops med diskusjoner, gruppearbeid og hands-on øvelser
- Utvikling av opplæringsplan
- Utvikle tilpasset opplæringsmateriell som opplæringsvideoer og/eller håndbøker
- Testing av opplæringsmateriell på reelle brukere
- Koordinering av opplæringsaktiviteter
- Fasilitering og gjennomføring av opplæring (digitalt og fysisk)
Sponsor
UTARBEIDELSE AV PLAN OG AKTIVITETER SOM:
- Har vi de sponsorene ((topp)ledere som eier/støtter endringen) vi trenger?
- Onboarde sponsor(er) i sin rolle i innføringen
- Lederutvikling – tilpasset støtte etter sponsor sitt behov
- Hvilke aktiviteter skal sponsor være avsender av?
- Utarbeide materiell/sponsor briefinger
Nærmeste leder
UTARBEIDELSE AV PLAN OG AKTIVITETER SOM:
- Kartlegge nærmeste leder(e)
- Onboarde nærmeste leder(e) i sin rolle i innføringen
- Lederutvikling – tilpasset støtte etter nærmeste leders behov
- Hvilke aktiviteter skal nærmeste leder være avsender av?
- Utarbeide materiell for nærmeste leder