Vi tilbyr tjenester innen 5 kategorier

Endringsledelse

Endringsledelse er en strukturert tilnærming til å engasjere folk som er berørt av utvikling og endring (både ledere og brukere). Målet er å sikre adopsjon, ferdigheter og faktisk bruk. Gjennom å lede en strukturert og tilpasset prosess (fra nåsituasjon, i en overgangsfase og til en fremtidig, ønsket situasjon) legges det til rette for at organisasjonen får forventet utbytte, innenfor rammene av tid og budsjett.

Forskning fra Prosci© viser at god endringsledelse gir 7 ganger større sannsynlighet for suksess.

Forbedrede tilnærming for endring og en risikotilpasset strategi for endringsledelse

  • Definere suksess – Hva skal vi oppnå?
  • Definere påvirkning – Hvem må gjøre jobben sin annerledes og hvordan?
  • Definere tilnærming – Hva skal til for å oppnå suksess?

Utvikle planer og lede endring

  • Planlegge og utføre – Hva skal vi gjøre for å forberede, utstyre og støtte folk?
  • Følge opp prestasjon – Hvordan gjør vi det?
  • Tilpasse tiltak – Hvilke tilpasninger trenger vi å gjøre?

Opprettholde utbytte

  • Evaluere prestasjoner – Nå, hvor er vi? Er vi ferdige snart?
  • Opprettholde endring – Hva trengs for å sikre at endringer sitter?
  • Overføre eierskap – Hvem vil overta eierskap og opprettholde utbytte?

VI KAN BIDRA MED:

  • Gjennomføre en «helsesjekk» om initiativet er rigget for suksess
  • Kartlegge relevante interessenter og brukere
  • Sponsorkartlegging og oppfølging
  • Kartlegge hvordan endringen treffer de mest berørte gruppene
  • Tilpasse og skalere tilnærmingen basert på risiko (evaluere organisasjonens modenhet og type endring)
  • Forebygge motstand (forskning viser at 50% av motstand kan forebygges)
  • Utarbeide gevinstplan og suksess kriterier
  • Utarbeide endringsledelsesplaner
  • Oppfølging av prestasjon av organisasjonen og individer gjennom ADKAR-stadier (er vi i rute til go-live?)
  • Coaching av ledere inkludert håndtering av motstand
  • Koordinere arbeid i samarbeid med andre relevante ressurser
  • Bygge kunnskap om endringsledelse internt
  • Utvikle tiltak for opprettholdelse av endringen

Kommunikasjon

UTARBEIDELSE AV PLAN OG AKTIVITETER SOM:

  • Kartlegge GAP og sette opp målrettede tiltak får å lede folk gjennom endringens faser (ADKAR)
  • Spisse kommunikasjonsbudskap
  • Kartlegge og opprette kommunikasjonskanaler
  • Utarbeidelse av kommunikasjonsmaterielle
  • Kommunikasjon tilpasset målgrupper
  • Planlegging og gjennomføring av tiltak som allmøter, intranettsaker med mer.
  • Utarbeide videoer og bilder for internkommunikasjon
  • Følge opp planer og ulike kommunikasjonsaktiviteter
  • Motivere og skape engasjement

Opplæring

UTARBEIDELSE AV PLAN OG AKTIVITETER SOM:

  • Kartlegge behov for opplæring gjennom å analysere dagens situasjon mot fremtidig ønsket situasjon
  • Opprette og onboarde superbrukere som vil lære opp og støtte andre kollegaer
  • Planlegge og utarbeide workshops med diskusjoner, gruppearbeid og hands-on øvelser
  • Utvikling av opplæringsplan
  • Utvikle tilpasset opplæringsmateriell som opplæringsvideoer og/eller håndbøker
  • Testing av opplæringsmateriell på reelle brukere
  • Koordinering av opplæringsaktiviteter
  • Fasilitering og gjennomføring av opplæring (digitalt og fysisk)

Sponsor

UTARBEIDELSE AV PLAN OG AKTIVITETER SOM:

  • Har vi de sponsorene ((topp)ledere som eier/støtter endringen) vi trenger?
  • Onboarde sponsor(er) i sin rolle i innføringen
  • Lederutvikling – tilpasset støtte etter sponsor sitt behov
  • Hvilke aktiviteter skal sponsor være avsender av?
  • Utarbeide materiell/sponsor briefinger

Nærmeste leder

UTARBEIDELSE AV PLAN OG AKTIVITETER SOM:

  • Kartlegge nærmeste leder(e)
  • Onboarde nærmeste leder(e) i sin rolle i innføringen
  • Lederutvikling – tilpasset støtte etter nærmeste leders behov
  • Hvilke aktiviteter skal nærmeste leder være avsender av?
  • Utarbeide materiell for nærmeste leder

 

Kontakt oss

HJEM Accelerate

Del dette innlegget