Nyheter

6 – Vilde Regine Tellnes (Healthy EATS)

Sunn mat med lavt klimafotavtrykk gjør stort inntrykk!

Da Vilde Regine Tellnes var 16 år reiste hun til USA for å ta et utvekslingsår på high school. Møtet med landet der «alt finnes» var overveldende for Vilde som hadde vokst opp i en liten forstad til Bergen. Vilde ble inspirert av det brede tilbudet av tjenester, produkter og forretningsideer som drømmernes land kunne tilby. Et av forretningskonseptene som fanget interessen hennes var Starbucks, og som en del studiet utarbeidet Vilde et forretningscase rundt etableringen av Starbucks i Norge. Da hun returnerte til Norge var målet satt for å realisere caset, men noen andre hadde kommet henne i forkjøpet, og drømmen brast.

Heldigvis bremset ikke dette Vildes planer om å forbedre verden. Hun børstet av seg nederlaget, fullførte videregående, og returnerte til California for både studier og jobb. Blant annet jobbet hun som forretningsutvikler for et oppstartsselskap innen cybersikkerhet i Silicon Valley.

En dag da Vilde skulle spise lunsj, oppdaget hun en nystartet restaurantkjede som het Sweet Green, og der køen stod rund kvartalet. Kjeden produserte fantastiske salater, men manglet åpenbart en viktig bit av puslespillet; distribusjon.

Opplevelsen satte i gang entreprenørslysten hos Vilde, og en ny forretningside begynte å ta form. Vel hjemme i Bergen tok hun igjen fatt på videre studier, og en startup-skole som heter Early Stage. I denne «entreprenør-kuvøsen» fikk unge entreprenører i oppgave å gå ut på gaten og spørre folk hva som er deres største hverdagsproblem. Majoriteten av Vildes respondenter opplevde at det var vanskelig å finne gode, helseriktige lunsjtilbud. Dette gav Vilde en umiddelbar bekreftelse på at hennes spirende ide om en forretningsmulighet innen mat og distribusjon var helt rett i tiden. Derfra gikk det unna!

Etter en kort prøveperiode med salg fra en leid container der salatbaserte retter raskt solgte ut, har Vildes «Healthy Eats» på kun to år vokst til et veletablert matkonsept i Norge. Noe av bakgrunnen for den raske veksten har vært at både produksjon og distribusjon er outsourcet.

Det har vært en utrolig reise! Vi har bygget bedriften fra en løst definert forretningsskisse uten en krone, til en velfungerende operativ virksomhet med 30 distribusjonssteder og 8 medarbeidere. Konseptet er svært skalerbart, så nå sikter vi på enda raskere ekspansjon, sier Vilde.

Et helhetskonsept for hurtig klimavennlig helse

Healthy EATS tilbyr ferske salater som distribueres direkte til forbruker eller via vareautomater som er utplassert hos bedrifter, organisasjoner, shoppingsentre eller på andre sentrale steder. I tillegg til at maten er veldig næringsrik og god, er den produsert med sterkt hensyn til klima og miljø. Dette er en viktig årsak til at produktet er så populært.

I dag holder det ikke med bare et godt produkt.  Alt fra råvarenes opprinnelse til service og måten bedriften drives på er viktig for å tiltrekke seg dagens bevisste og kresne forbrukere. Omtanken for miljø og klima gjennomsyrer hele virksomheten vår, på samme måte som ambisjonen om å forbedre menneskers helse og gjøre deres hverdag bedre. Disse verdiene er ikke bare uttrykt utelukkende for å skape et attraktivt produkt. Det er mine høyst personlige mål og ambisjoner. Jeg brenner for å forbedre både miljøet og folkehelsen.

Vilde forteller at klimaaspektet går så langt hos Healthy EATS at til og med kontoret er innredet med resirkulert treverk. Bedriftens verdier lokker ikke bare til seg kunder og investorer. Til og med talentfulle arbeidssøkere velger dem av den grunn. Våre medarbeidere har valgt å jobbe her først og fremst på grunn av vår filosofi og vårt verdigrunnlag. De er vant med høyere lønninger, men vil arbeide med oppgaver som føles meningsfulle og som gjør verdien litt bedre.

Må selv skape et Eureka Øyeblikk

Vilde forteller at da hun var 16 år ventet hun på at en god forretningside skulle dukke opp som lyn fra klar himmel, et såkalt Eureka øyeblikk. Klok av erfaring så vet hun i dag at noe slikt sjelden skjer. Gode forretningsideer kommer av hardt arbeid og en mye research. Gode forretningsideer – det handler om kanskje 20 prosent inspirasjon og 80 prosent blod, svette og tårer. Det vet alle som har forsøkt å bygge opp en virksomhet. En må helt enkelt skape Eureka øyeblikket selv. Verden kommer ikke til deg. Du må ut og oppsøke den. Det viktigste er å omgi seg med gode mennesker, både som forbilder og som kollegaer. Om man omgir seg med mennesker som lykkes med å oppnå sine drømmer, så smitter det.” Kan de så kan jeg”, tenker jeg. Våre investorer har også sagt at de ikke investerer i vår forretningside, men i menneskene bak den.

Vilde forteller at man som entreprenør møter mye motstand og mange avslag i starten, blant annet fra investorer. Det er lett å bli motløs og ta det personlig, noe som kan knekke den beste. Vilde lærte seg derimot ganske tidlig at det som regel ikke er entreprenøren kritikken gjelder, men ideen. For å orke å virkeliggjøre drømmen sin er det derfor veldig viktig å forstå forskjellen og kunne skille mellom sin egen person og ideen.

— —

Fakta om Vilde Regine Tellnes

Entreprenørrolle: Grunder av og CEO for Healthy EATS

Alder: 28 år.

Bor: I Bergen, Norge

Entreprenørtips: ”Ikke vent på inspirasjon, skap den selv og bygg selvtillit. Gå på mange events og treff mennesker som inspirerer. Tenk stort, men start i det små for å få et godt fotfeste før du tar neste steg. Pass på å feire dine små og store seire sammen med teamet. Det er det som gjør entreprenørskapet til vårt arbeid”

Healthy EATS

Kudos by Stretch

Del dette innlegget