Nyheter

3 – Lilja Hansen Guthu (Knips)

Som en roly-poly toy tar hun Knips ut i verden

Dersom noen for et par år siden hadde fortalt Lilja Hansen Guthu at hun i dag ville være gründer og lede et teknologiselskap på vei ut i den store verden, ville hun ha svart med latter. «Aldri i livet». Sammen med broren David Isak Hansen, leder hun i dag norske Knips, som på bare to år har vokst fra en PowerPoint-skisse til et selskap med 13 ansatte og en global ekspansjonsplan.

Frem til 2020 var Lilja en ambisiøs «karrierejager» med klare mål for sin personlige og profesjonelle utvikling og som likte å jobbe hardt, helst innenfor rammen av et tradisjonelt selskap. Hun hadde nettopp fått sitt tredje barn, så en start-up av et nytt selskap var ikke noe som eksisterte i tankene hennes. Tidlig i 2020 fant imidlertid Lilja, som da var markedssjef i et eiendomsutviklingsselskap, og «teknologibroren» David et gap i markedet mellom sosiale medier og e-postmarkedsføring. Ideen de hadde var for god til å ikke gjøre noe med. Ettersom David nettopp hadde forlatt en tidligere start-up og nå var klar til å starte noe nytt, tok Lilja også steget for å bygge opp Knips sammen med sin bror.

I løpet av få måneder gikk Lilja fra en sikker jobb og med en idéskisse for hånden, til en ferdig applikasjon, utviklet av David og noen Knips medarbeidere, i følge av en investorer. Sist inn på investorsiden har for eksempel Schibsted Ventures blitt deleier og finansieringspartner.

Knips applikasjonen og plattformen er et slags engasjementsverktøy. Knips gir selskaper muligheten til å kommunisere på en moderne og enkel måte med sine kundeprospekt gjennom en integrert og personlig feed på sin egen hjemmeside. Tanken er å erstatte det tradisjonelle nyhetsbrevet med en nyhetsfeed på hjemmesiden som gir selskaper en mer treffsikker rekkevidde via e-post og SMS. Dette gir også en langt bedre innsikt i potensielle kunders interesser, behov og atferd. På denne måten kan selskaper skape bedre innhold, tilbud og aktiviteter som engasjerer og konverterer kundeprospekt til kunder.

– Det fantes ikke og finnes fortsatt ingen tilsvarende løsning på markedet som leverer akkurat det Knips tilbyr. Jeg følte at jeg ikke hade noe annet valg enn å slutte i jobben jeg hadde for å prøve ut denne ideen. Det har vært en helt vill reise, nesten litt som en Iron Man-konkurranse der du aldri kommer helt frem til målstreken, men jeg er veldig glad for at jeg våget å ta dette steget for å bli en entreprenør. Denne reisen ville imidlertid vært umulig dersom ikke min fantastiske familie hadde støttet meg hele veien.

Utholdenhet og lidenskap er oppskriften på suksess

På spørsmål om hvilke gründeregenskaper som er viktigst for å lykkes, svarer Lilja raskt: «utholdenhet». Uten utholdenhet er det ikke mulig å nå målet da veien dit ofte er lang og svingete med mange oppoverbakker og hinder. Hun sammenligner seg med en såkalt roly-poly dukke som er umulig å velte. Når dukken blir dyttet over ende gynger hun raskt opp igjen med like stor entusiasme og med ny verdifull erfaring i bagasjen.

Det må finnes en sterk lidenskap for forretningsideen! Samtidig må man kunne ta imot kritikk på en konstruktiv måte og se på det som verdifulle råd til forbedring.

Hos Knips omgir vi oss med mennesker i teamet, vi samarbeider med kunder og investorer som vi stoler på og som gir oss ærlige tilbakemeldinger. For eksempel har jeg og min bror David en transparent og ærlig kommunikasjon, som hjelper oss å bygge enda bedre tjenester og et enda bedre selskap sammen.

— —

Fakta om Lilja Hansen Guthu

Entreprenørsrolle: Grunnlegger og administrerende direktør for Knips.
Alder: 37 år.
Bor: I Fredrikstad, en time sør for Oslo
Entreprenørtips: «Skaff deg en kompangjong som du kan dele utfordringer og gleder med, som kompletterer deg og som du kan være fullstending, transparent, åpen og ærlig med.»

Knips

Kudos by Stretch

Del dette innlegget