Hva er den viktigste suksessfaktoren for å lykkes med å innføre endring i en organisasjon?
Prosci som er verdensledende innen endringsledelsesmetodikk, har de siste 22 årene gjennomført 11 studier med flere tusen deltakere fra hele verden. I april 2021 lanserte de sin seneste forskningsrapport. Svaret på hva som er viktigst for å lykkes med endring har konsekvent vært det samme i samtlige studier:
En aktiv og synlig sponsor.
En sponsor er typisk en senior leder med et eierskap og beslutningsmandat til et endringsinitiativ. En sponsor har også innflytelse over en vesentlig andel av de menneskene i organisasjonen som blir påvirket av endringen.
Ifølge Prosci er du en effektiv sponsor når du:
- Er aktiv og synlig ovenfor initiativet og menneskene i organisasjonen som blir påvirket av endringen
- Bygger koalisjon og sikrer engasjement fra andre viktige ledere som har innflytelse over de som blir påvirket av endringen
- Kommuniserer direkte med de som blir påvirket av endringen
Mer enn halvparten av de spurte oppgir at sponsor ikke er rollen sin bevisst. De har evnen, men mangler innsikt i hva som skal til for å prioritere og identifisere det som skal til for å skape nødvendige engasjement og deltakelse blant ledere og ansatte for suksessfull endring.
Hva kan du som endringsleder gjøre?
- Kartlegge hvem de kritiske sponsorene dine er og hva de er gode på (Sponsoranalyse).
- Planlegge for at sponsorene dine skal gjøre rett handling til rett tid (Sponsor Plan)
Er din sponsor aktiv og synlig?
Er du nysgjerrig og vil ha råd knyttet til din endringsreise, og vil lære mer om Sponsorarbeid og Prosci, ta kontakt med oss på accelerate@stretch.no og vi ringer deg for en uforpliktende prat.
I Stretch Accelerate er vi lidenskapelig opptatt av å gjøre kundene våre til eksperter. Dette er den andre av 7 blogger basert på siste nytt fra Prosci sin forskning og beskriver de viktigste suksessfaktorene for å lykkes med varig endring.
Forfattere: Jarle Pollestad og Eirik Undseth Hansen