CRM, Teknikk

Salesforce – mulighetenes plattform

Jeg føler meg heldig. Ikke bare har jeg en spennende hverdag der jeg jobber med flinke og hyggelige kollegaer og kunder, jeg får også lov til å utforske, teste og bruke innovativ teknologi som en del av dette arbeidet.

Den innovative teknologien jeg først og fremst sikter til er Salesforce. Det er godt mulig du har hørt om det før. Da forbinder du det også kanskje med salg, kundeservice og kundeoppfølging, og det gjør du helt rett i. Salesforce leverer markedets fremste skybaserte tjenester for salg, markedsføring og kundeservice som «Software as a Service» (SaaS), og er en pioner innen slike løsninger til bedrifter.

De leverer tjenestene sine på en egenutviklet teknologiplattform, Salesforce1. Idet du kjøper en lisens av Salesforce, så får du hele Salesforce1-plattformen på kjøpet. Det betyr at du har tilgang til et helt økosystem av funksjonalitet, verktøy og hjelpemidler for å kunne realisere nærmest alt av forretningstjenester og løsninger for deg og dine kunder. Det er kun fantasien som setter grenser. Å tilby denne muligheten på en så enkel måte gjør Salesforce nærmest unik. Dette er innovativt og nyskapende, og flere og flere tar nå denne muligheten i bruk.

Men Innovasjonen her er ikke nødvendigvis teknologien, eller at det er sømløst integrert med Salesforce sine egne tjenester. Innovasjonen er etter min mening at Salesforce1 muliggjør innovasjon. Det gjør det enklere for deg og meg som brukere å være innovative og nytenkende. Jeg har i hvert fall opplevd at min kjennskap til Salesforce1 har gjort at jeg har sett bruksområder for teknologien som jeg ikke har tenkt over før.

Det er ikke det at jeg har funnet opp kruttet eller noe, men jeg har sett at Salesforce1 faktisk har gitt meg muligheten til kjapt og enkelt å etablere ulike løsninger på en rekke problemstillinger jeg har støtt på både gjennom jobb og frivillig engasjement.

Her følger 3 små eksempler for å illustrere mitt poeng.

  • Eksempel 1: Jeg hadde i vinter et behov for en rask og enkel løsning for å kunne gi meg oversikt over timer jeg hadde brukt på tre ulike prosjekter. Jeg ønsket også at det skulle være en enkel løsning jeg kunne bruke via min smarttelefon. Jeg fant en enkel løsning ved å bruke Salesforce1 plattformen. Jeg registrerte inn kundene i Salesforce standard kunderegister, og opprettet en enkel modul for å registrere inn timer per uke for hver kunde. Alt ble til uten å måtte kode en eneste linje. Ved å installere Salesforce sin egen mobilapplikasjon på min smarttelefon, hadde jeg umiddelbart hele denne løsningen tilgjengelig mobilt. Totalt brukte jeg to timer på denne jobben.
  • Eksempel 2: Jeg har en kamerat som kom til meg med en utfordring. Han ønsket en løsning for å kunne registrere et papirskjema fylt ut i felten elektronisk, slik at man kunne føre statistikk og rapportere på disse. Tanken slo meg da at dette var en perfekt match for å benytte Salesforce. Det var naturlig fordi det var raskt å etablere et webskjema som gjorde at registreringen ble enkel samtidig som Salesforce har innebygget rapporteringsmodul som gir deg oversikt og statistikk ut av boksen. Jeg brukte 4 timer på å levere en prototype til ham på Salesforce1. Dette var snakk om veldedig arbeid, så jeg synes det er verdt å nevne at har Salesforce etablert et program de kaller «Power of Us»® som gir alle ideelle organisasjoner som oppfyller et sett med krav gratis eller sterkt rabattert tilgang til Salesforce og Salesforce1. (ler mer)
  • Eksempel 3: I fjor var jeg mentor for et studentprosjekt som benyttet Heroku og Salesforce for å undersøke mulighetene for hvordan man som myndighet kunne samhandle med befolkningen i situasjoner der man kan ha behov for å få oversikt over en hendelse, et område eller tilsvarende. Salesforce ble da benyttet som kontrollsenter og Heroku som plattform for en mobilapplikasjon for registrering av hendelser, bilder og annen informasjon fra brukere. Heroku inngår også som en del av Salesforce1-plattformen, men er en egen teknologiplattform i skyen som er veldig godt egnet for utvikling av lettvekts web- og mobilapplikasjoner. Studentene leverte en prototype av et slikt system på 4 måneder.

Selv om eksemplene over omhandler tre forskjellige temaer så er det noen sentrale fellestrekk som går igjen:

  1. Behov for å hente inn informasjon og lagre denne
  2. Nødvendig å ha innsyn i disse dataene i ettertid
  3. Forretningsregler som definerer til hva og hvordan disse dataene skal brukes
  4. Det er et behov for samhandling mellom flere grupper mennesker med ulike roller

Dette er grunnleggende egenskaper ved veldig mange applikasjoner, og det kan være du sitter med en utfordring eller et problem som omfatter alle, eller deler av disse elementene. I så fall vil jeg påstå at Salesforce kan være en ideell plattform for å levere løsningen på dette.

I alle eksemplene over har jeg skissert scenarier der informasjonen registreres manuelt i systemet. Det kunne like gjerne vært problemstillinger der et annet system, applikasjon eller sensor automatisk sendte informasjonen. Tingenes internett er et begrep som omfatter systemer der ting og dingser hele tiden forteller et sentralt system hva de gjør og hvordan de har det. Salesforce1 egner seg godt som mottaker av data fra slike dingser.

I tillegg finnes det andre tilgjengelige datakilder som også kan være interessante å koble seg mot, inkludert offentlige tilgjengelige data som fra kartverket, sporveiene, vegvesenet eller liknende. Mulighetene er mange, så det er viktig at man vet hva man skal bruke informasjonen til så man ikke drukner.

In the new world, it is not the big fish which eats the small fish, it’s the fast fish which eats the slow fish. 

– Klaus Schwab, Founder and Executive Chairman at World Economic Forum

Klaus Schwab setter fingeren på noe veldig sentralt med hvordan markedet utvikler seg i dag. Konkurransekraften er ikke lenger drevet av å være størst, men av å være raskest. Dette mener jeg at Salesforce virkelig har forstått, og at Salesforce1 er utformet basert på akkurat dette prinsippet. Salesforce1 er mulighetenes og innovasjonens plattform fordi det er en utrolig rask måte å utvikle og levere løsninger til markedet på. Måten plattformen er bygget opp på, og verktøyene du har tilgjengelige direkte i nettleseren, fjerner mye kompleksitet og korter ned tiden fra ide til løsning betydelig. Dermed har du en alle tiders mulighet til å få din idé ut i markedet før konkurrentene dine. Du blir «the fast fish».

Som rådgiver og arkitekt ligger min kompetanse hovedsakelig i å finne de beste måtene å realisere ideer på gjennom riktig bruk av teknologi. Salesforce er en teknologi jeg mener har enormt potensial til å kunne levere løsninger på mange små og store ideer.

Du sitter kanskje på en idé eller et behov allerede? Det hadde vært utrolig spennende, og morsomt å komme i dialog med deg om dette. Kanskje vi sammen kan skape innovasjon og få realisert akkurat din idé? Du er hjertelig velkommen til å ta kontakt.

Del dette innlegget