Case

Høyere kvalitet og bedre oversikt i utrulling av nytt 5G-nett

I løpet av de neste årene skal Ice gjennomføre en massiv oppgradering av mobilnettet. 3900 nye basestasjoner skal bygges og 3200 skal oppgraderes, for å gi enda bedre nett til kunder i Norge og dette er den største utrullingen Ice har gjort hittil. For ordens skyld: En basestasjon er en lokasjon med antenner i master og på hustak som knytter mobilen til internett. Akkurat som en trådløs ruter du har i huset.​

Stretch Optimize har bidratt med kompetanse innen smidig metodikk og prosessutvikling for å sikre fremdrift og hastighet i et strategisk viktig prosjekt for Ice
Mette Olsen Killingberg, utrullingssjef i Ice

Med det store volumet som skal bygges for nytt mobilnett, er det behov for effektive prosesser og god oversikt over progresjon. For å få til dette skulle Ice derfor få på plass et felles prosessverktøy for utrulling, med digitaliserte arbeidsprosesser og bedre oversikt over progresjon. Ice valgte å engasjere Stretch Optimize til å lede prosjektet på grunn av erfaring med ledelse av utviklingsinitiativ og tillit til selskapet fra tidligere leveranser. ​

​Innen seks måneder skulle alle prosesser kartlegges og implementeres i ett felles verktøy. Alt fra å finne det aktuelle dekningsområdet, inngå avtale med huseiere og starte i gang anleggsarbeid, til validering av ferdig basestasjon. Prosjektlederen fra Stretch var sentral i å få på plass riktig team til oppgaven og sammen jobbet de med å samle informasjon, validere og implementere prosesser i det nye verktøyet.​

Uten et klart bilde av resultatet, altså hvordan prosessen skulle se ut i et nytt verktøy, var det nyttig å ta i bruk prinsipper fra software utvikling i prosjektet. Med et overordnet mål og hyppige leveranser jobbet teamet etter smidige prinsipper hvor man kontinuerlig nådde små mål, og testet og validerte ny funksjonalitet med brukere igjennom definerte sprinter. Slik sikret teamet raskt en første versjon av prosessverktøyet, som da kunne støtte Ice i oppfølging og styring av den planlagte masseutrullingen så tidlig som mulig.​

​Nå er prosessverktøyet tatt i bruk av rundt 100 brukere, for å støtte en fullskala utrulling av nye basestasjoner som allerede er i gang. Videreutviklingen av verktøyet fortsetter med bruk av samme etablerte metodikk, og kontinuerlig forbedring av både prosess og funksjonalitet. Vi gleder oss til å følge utrullingen og er veldig fornøyde med samarbeidet med Ice.​

Skal du gjennomføre et utviklingsprosjekt i ditt selskap?​
Ta kontakt for en uformell prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å nå dine mål og leveranser. ​

​Anja.gulbrandsen@stretch.no​

 

Om Ice

Ice har ett av verdens beste og Norges mest stabile mobilnett, med bransjens beste kundeservice. ​De aller fleste som bytter mobilabonnement velger Ice, slik har det vært i 8 år på rad, som er antall år siden Ice startet å selge mobilabonnement.​ Totalt med privat- og bedriftsmarkedet har Ice 757.000 mobilkunder.​

Om Stretch Optimize

Stretch Optimize hjelper sine kunder å lykkes med digitaliseringsinitiativ gjennom tett samarbeid mellom forretning, IT, sluttbruker og ledelse med et smidig tankesett. De har rådgivingsspesialister som støtter flere av Norges og Nordens største selskaper og offentlige organisasjoner med tjenester ved forretningsutviklingsprosjekt, IT prosjekter og prosessendringer.

Les mer om Stretch Optimize

 

 

 

Del dette innlegget